طرز تهیه شربت گلاب زعفران با گل محمدی آبلیمو یا بیدمشک

طرز تهیه شربت گلاب

طرز تهیه شربت گلاب زعفران با گل محمدی آبلیمو بیدمشک خواص شربت گلاب تخمه شربتی عسل xvc jidi avfj  ghf

شربت گلاب یکی از انواع شربت های خوشمزه و سنتی ایرانی است که برای رفع عطش روزهای گرم تابستان بسیار مناسب است، برای مشاهده این آموزش در ادامه با وبسایت تفریحی فارسیان همراه باشید.

شربت گلاب ساده، شربت گلاب با نشاسته و شربت گلاب با زعفران سه نوع نوشیدنی خوش عطر و با خواص بالا هستند که از ترکیب مواد مختلفی تهیه می شوند و عطر گلاب در آنها کاملا محسوس است.

گاهی رفع این مشکل تنها از طریق نوشیدن آب سخت است و برخی ترجیح می‌دهند آب مورد نیاز بدن خود را با مصرف نوشیدنی‌های متنوع تامین کنند. استفاده از انواع نوشیدنی سرد و ساده مانند شربت گلاب که خود دارای تنوع بالایی بوده و خواص زیادی دارد یکی از گزینه‌های پیشنهادی ما برای رفع عطش و تشنگی در فصل تابستان است.

مواد لازم شربت گلاب
گلاب۱ پیمانه
شکر۱ کیلوگرم
آب۲ پیمانه
زعفران سابیده شده۱ قاشق چایخوری

دستور تهیه شربت گلاب

مرحله اول

ابتدا آب را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا سریعتر به جوش بیاید، پس از اینکه آب به جوش آمد حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و زعفران سابیده شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

با یک قاشق مناسب زعفران را به خوبی مخلوط می کنیم تا با آب کاملا یکدست شود. سپس درب قابلمه را می گذاریم و به مدت ۲۰ دقیقه صبر می کنیم تا زعفران دم بکشد و رنگ بیندازد. در ادامه شکر و گلاب را اضافه می کنیم.

مرحله سوم

شعله زیر قابلمه را به صورت کاملا ملایم روشن می کنیم و شربت را به صورت مداوم هم می زنیم تا شکر به طور کامل حل شود. پس از اینکه شکر حل شد، حرارت زیر قابلمه را بیشتر می کنیم تا شربت به دمای جوش برسد.

مرحله چهارم

حالا باید صبر کنیم تا شربت به قوام کافی برسد، حدود ۷ تا ۱۲ دقیقه زمان نیاز است تا شربت به غلظت مناسب برسد. زمانی که شربت در حال جوشیدن هست حتما کف های روی شربت را با یک قاشق می گیریم تا رنگ شربت در پایان کدر نشود.

مرحله پنجم

گرفتن کف های روی شربت باعث می شود که شربت ما خوشرنگ تر و شفاف تر شود. پس از اینکه شربت به غلظت مناسب رسید درب قابلمه را می گذاریم تا دیواره های قابلمه عرق کند، این کار باعث می شود که شربت ما شکرک نزند.

مرحله ششم

در پایان شربت را داخل یک ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم. برای سرو این شربت به اندازه یک پنجم یا یک ششم لیوان را شربت و باقی لیوان را با آب سرد پر می کنیم و پس از مخلوط کردن سرو می کنیم.


طرز تهیه شربت گلاب ( دستور دوم )

یک شربت بسیار مفید که به سادگی می توان از گلاب تهیه کرد «جلاب است. برای تهیه، به اندازه یک واحد شکر یا نبات و حدود سه واحد گلاب را در یک ظرف ریخته تا حل شود. سپس روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی بجوشد. به آرامی کف روی آن را بگیرید. وقتی حجم آن به نصف رسید کمی زعفران به آن بیفزایید بعد از این که کمی جوش خورد از روی شعله برداشته، مایه شربت عسلی شکلی که به دست می آید همان جلاب است که خواص گلاب و زعفران هر دو را دارد. می توان برای ایجاد تنوع و افزودن خواص جلاب، مقداری عرق گل گاوزبان، بیدمشک، کاسنی یا بهارنارنج (حدود ۱ واحد) به شربت اولیه اضافه نموده و سپس عملیات جوشاندن انجام شود. به این ترتیب، خواص این گیاهان دارویی نیز به جلاب اضافه می شود از جمله تقویت مغز و اعصاب، رفع خستگی، شادی بخشی و تفریح و بهبوددهندگی عملکرد ریه، کبد و قلب. بنابراین برای بیماری های روحی، روانی و افسردگی ها و نیز برای حالات ترس و اضطراب، فکر و خیال و همچنین بهبود عملکرد گوارشی، تنفسی و قلبی عروقی انسان بسیار مفید است.


خواص شربت گلاب

گلاب در طب سنتی ایرانی دارای خواص فراوانی است که مهم‌ترین آن آرام‌بخش بودن آن است. شاید به همین دلیل است که در مراسم عزاداری از آن استفاده می‌شود.

گلاب برای مجاری هوایی و ریه‌ها نیز مفید است. نرم‌کننده و لینت دهنده مجاری هوایی و گلو و حلق است. بخصوص برای افرادی که در شغلشان زیاد از حنجره خود استفاده می‌کنند نظیر مداحان و خوانندگان، آموزگاران، قاریان و امثالهم مفید است.

برای شخص تب‌دار توصیه می‌شود گلاب خنک (یخچالی یا با یخ) بنوشند و یا اینکه در ظرفی به همراه آب ریخته، پارچه‌ای را با آن آغشته کنند و دست‌ و پاها و صورت را با آن شستشو دهند (پاشویه، بدن شویه)؛ مخصوصاً توصیه می‌شود ناحیه کبد (بالا و راست شکم) که نیاز بیشتری به خنک شدن دارد (چون کبد عضو گرمی است) را با پارچه آغشته به گلاب خنک نمایند.


طرز تهیه شربت نعنا و لیمو اموزش تصویری شربت نعنا سکنجبین نی نی سایت خواص شربت نعنا شربت نعنا فلفلی


شربت نعناع یکی از انواع شربت های سنتی ایرانی است که بیشتر در فصل تابستان تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با مطلب طرز تهیه شربت نعنا سبز غلیظ و خوشمزه خانگی همراه باشید.


طرز تهیه شربت سکنجبین


شربت سکنجبین یکی از شربت ها و نوشیدنی های بسیار پرطرفدار و قدیمی ایرانی است که خواص درمانی بسیاری نیز دارد، برای مشاهده این آموزش در ادامه با مطلب طرز تهیه شربت سکنجبین خانگی با شکر همراه باشید.


طرز تهیه شربت خاکشیر ساده زعفرانی مجلسی با زعفران برای یبوست با شیر برای لاغری با تخمه شربتی ابلیمو و خاکشیر برای افطار برای کبد چرب


شربت خاکشیر یکی از انواع شربت های بسیار محبوب و خوشمزه در میان ایرانیان است که بیشتر در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد. برای مشاهده این آموزش در ادامه با مطلب آموزش درست کردن شربت خاکشیر رژیمی و خوشمزه در منزل همراه باشید.

نظرات