آموزش طرز تهیه شربت آلبالو و غلیظ شدن شربت

طرز تهیه شربت آلبالو

طرز تهیه شربت آلبالو تصویری خانگی با هسته در بطری زمان پخت خانم گل آور مرحله به مرحله غلیظ شدن
شربت آلبالو یکی از انواع شربت های بسیار پر طرفدار در سراسر جهان است که برای تهیه انواع نوشیدنی ها ، کیک ها و دسرها مورد استفاده قرار می گیرد. این شربت خوشمزه در میان ایرانیان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در مجالس و مهمانی های مهم برای پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد.
مواد لازم برای ۶ نفر
آلبالو۱۵۰ گرم
شکر۳۰۰ گرم
آب ولرمنصف لیوان

دستور تهیه شربت آلبالو

مرحله اول

ابتدا برگ ها و دم های آلبالوها را جدا می کنیم و پس از شستشو آنها را را داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی شان خارج شود. در ادامه با دستگاه هسته گیر هسته های آلبالو را خارج می کنیم و آلبالو ها را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

در صورتی که دستگاه هسته گیر در دسترس ندارید می توانید قسمت بالایی آلبالوها را با یک کارد کوچک یک برش کوچک بزنید سپس با فشار دست هسته آلبالو ها را خارج کنید. در ادامه شکر را لا به لای آلبالو ها می ریزیم و قابلمه را در یخچال قرار می دهیم.

مرحله سوم

آلبالوها باید به حدی در یخچال بمانند که آب بیندازند ، برای این منظور حداقل ۶ ساعت زمان لازم است تا آلبالوها به خوبی آب بیندازند. می توانید برای راحتی کار شب آلبالوها را اماده کنید و در یخچال قرار دهید تا صبح بتوانید شربت را درست کنید و معطل نشوید.

مرحله چهارم

پس از اینکه آلبالوها به خوبی آب انداختند انها را از یخچال خارج می کنیم ، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و نصف لیوان آب ولرم را ضاافه می کنیم. حالا با یک قاشق چوبی آلبالو را به خوبی هم می زنیم تا شکر به طور کامل در آب موجود در قابلمه حل شود.

مرحله پنجم

حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد زیرا اگر خیلی کم باشد رنگ شربت تیره می شود و اگر بیش از حد زیاد باشد باعث می شود که آلبالو ها بسوزند و طعم شربت بدمزه شود. حالا باید به مدت ۱۵ دقیقه دیگر اجازه دهیم شربت روی حرارت بماند تا به غلظت مناسب برسد.

مرحله ششم

توجه داشته باشید که هنگام جوشیدن آلبالو ها ممکن است روی شربت کف جمع شود که توصیه می کنیم حتما با یک قاشق کف های روی شربت را جمع کنید و دور بریزید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه قابلمه شربت را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

مرحله هفتم

حالا مخلوط آلبالو و شربت را صاف می کنیم سپس شربت به دست امده را داخل یک ظرف مناسب ریخته و در یخچال نگهداری می کنیم. این شربت چون دارای غلظت بالایی می باشد باید در زمان مصرف با مقداری آب مخلوط شود ، مثلا برای هر لیوان حدود یک تا دو قاشق شربت استفاده کنید.

مرحله هشتم

نکته مهم در مورد باقیمانده آلبالوها داخل قابلمه این است که به هیچ وجه میوه آلبالوی باقیمانده از شربت را دور نریزید زیرا می توانید از آنها برای تهیه مربای آلبالو یا غذای سنتی و پر طرفدار آلبالو پلو استفاده کنید.

نکات تهیه شربت آلبالو

شربت آلبالوی ترش

اگر مایلید شربت آلبالو شما خیلی شیرین نباشد می توانید مقدار شکر را کمتر در نظر بگیرید. مقدار شکر برای تهیه شربت آلبالو یک به دو است یعنی اگر ۱۰۰ گرم آلبالو دارد باید از ۲۰۰ گرم شکر برای تهیه شربت استفاده کنید. برای اینکه شربت شما ترش تر باشد می توانید برای هر ۱۰۰ گرم آلبالو ۱۰۰ یا ۱۵۰ گرم شکر استفاده کنید.

شکرک زدن شربت آلبالو

حرارت زیاد
در صورتی که شربت آلبالو با حرارت بالا درست شود امکان این وجود دارد که پس از قرار دادن در یخچال شکرک بزند. در صورتی که شربت شما شرکر زد می توانید مقداری آب جوش به ان اضافه کرده و مجددا انرا چند دقیقه بجوشانید تا شکرک موجود در شربت رفع شود.
شکر زیاد
یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود شربت آلبالو شکرک بزند این است که شربت بیش از حد شیرین باشد و شکر استفاده شده در ان زیاد باشد. در صورتی که که می خواهید شربت شما خیلی شیرین باشد حتما در مراحل اخری پخت یک قاشق غذاخوری آب لیمو به ان اضافه کنید تا از شکرک زدن ان جلوگیری کند.

غلیظ شدن شربت آلبالو

برای اینکه شربتی غلیظ و قوام دار داشته باشید حتما اجازه دهید که شربت روی حرارت به غلظت خوبی برسد سپس آنرا از روی حرارت بردارید. به دلیل اینکه این شربت با آب مخلوط و سرو می شود نگران کم شدن شربت نباشید و بگذارید غلظت آن به حد کافی برسد.

اگر اهل نوشیدنی های سنتی هستید می توانید دوغ درست کنید که برای سلامتی هم بسیار مفید است. برای درست کردن دوغ سنتی می توانید این مقاله (طرز تهیه دوغ گازدار با شیر) را مشاهده کنید. با این اموزش می توانید دوغ گازدار را با شیر یا بدون شیر درست کنید که طعمی بسیار عالی خواهد داشت.

منابع :

نظرات