طرز تهیه کلوچه زنجبیلی کاشمر خراسان جنوبی خانم جمشیدیان

طرز تهیه کلوچه زنجبیلی

طرز تهیه کلوچه زنجبیلی کاشمر خراسان جنوبی خانم جمشیدیان تربت حیدریه بیرجندی بدون فر با شیر با خمیر مایه xvc jidi  g  i ck fdgd

کلوچه زنجبیلی یکی از انواع کلوچه های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به تبریز می باشد، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با وبلاگ فارسیان همراه باشید.


مواد لازم

آرد یک و نیم پیمانه

پودر کاکائو یک قاشق غذاخوری

پودر زنجبیل یک قاشق مرباخوری

جوش شیرین یک قاشق مرباخوری

نمک نوک قاشق مرباخوری

روغن مایع نصف پیمانه

عسل نصف پیمانه

شکر (ترجیحا قهوه ای) نصف پیمانه

تکه های ریز شکلات تلخ و شیرین نصف پیمانه

آب ولرم 2 قاشق مرباخوری

شکر سفید یک چهارم پیمانه


همچنین ببینید : طرز تهیه نان اهری و علت خشک شدن شیرینی اهری


طرز تهیه :

فر را روی ۱۷۵ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. آرد، جوش شیرین، پودر کاکائو، پودر زنجبیل و نمک را در کاسه با هم مخلوط کنید. در کاسه دیگری، شکر قهوه ای، روغن، عسل و آب ولرم را به مدت ۲ دقیقه با هم مخلوط کنید تا خامه ای مانند شود. مواد خشک و تر را با هم مخلوط کنید.

دست ها را با آب سرد بشویید و خمیر را به مدت ۳ دقیقه ورز دهید. سپس تکه های شکلات را به خمیر اضافه کنید و ورز دادن را ادامه دهید. در صورت چسبناک شدن خمیر، کمی آرد به آن اضافه کنید. سپس بگذارید به مدت یک ساعت استراحت کند.

از خمیر حدود ۱۸تا۲۴ قسمت جدا کنید. به شکل گرد دربیاورید، در شکر بغلتانید و با فاصله در سینی حاوی کاغذ روغنی قرار دهید.

سینی را به مدت ۱۰تا۱۲ دقیقه در فر قرار دهید و هنگامی که هنوز نرم است، کلوچه‌ها را از فر دربیاورید و بگذارید سرد شود.

مواد لازم کلوچه زنجبیلی
آرد نان فانتزی۲۵۰ گرم
آب½ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
کره۲۵ گرم
روغن مایع۱ قاشق سوپخوری
شکر۱ قاشق چایخوری
پودر خمیر مایه فوری۱ قاشق چایخوری
بهبود دهنده½ قاشق چایخوری
نمک¼ قاشق چایخوری
ماست پر چرب۵۰ گرم
پودر زنجبیل۱ قاشق سوپخوری
مواد لازم رومال کلوچه
زرده تخم مرغ۱ عدد
خامه صبحانه۱ قاشق مرباخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
عسل۱ قاشق مرباخوری
شیره انگور یا خرما۱ قاشق مرباخوری

دستور پخت کلوچه زنجبیلی

مرحله اول

برای تهیه کلوچه زنحبیلی سنتی ابتدا آب ولرم را به همراه پودر خمیر مایه و شکر داخل یک کاسه مناسب مخلوط می کنیم و درب کاسه را می گذاریم، سپس کاسه را در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله دوم

در این مرحله تخم مرغ را به همراه کره، ماست و روغن مایع در یک کاسه مناسب می ریزیم و مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند، سپس آرد را به همراه بهبود دهنده، نمک و پودر زنجبیل مخلوط می کنیم و پس از الک کردن به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند و خمیر شکل بگیرد، سپس خمیر را به مدت ۷ تا ۸ دقیقه با دست ورز می دهیم تا کاملا یکدست و منسجم شود. در پایان باید خمیری نرم و لطیف داشته باشیم که شل و چسبناک نباشد.


همچنین ببینید : طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر و با مایکروفر

مرحله چهارم

خمیر را چونه می گیریم، سپس روی آنرا با یک پارچه یا پلاستیک می پوشانیم و به مدت ۱۵ دقیقه استراحت می دهیم. پس از گذشت ۱۵ دقیقه خمیر را به ۶ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را مجددا چونه می گیریم.

مرحله پنجم

در این مرحله درون سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش می دهیم، سپس چونه ها را داخل سینی فر می چینیم و روی چونه ها را مجددا با پارچه یا پلاستیک می پوشانیم و به مدت ۱۵ دقیقه دیگر به چونه ها استراحت می دهیم.

مرحله ششم

پس از گذشت این زمان چونه را با دست کمی فشار می دهیم تا کمی تخت شوند و با هر وسیله ای داریم روی خمیرها طرح می زنیم. حالا فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا به طور کامل گرم شود.

مرحله هفتم

در همین حین مواد رومال را در یک کاسه کوچک با هم ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند، سپس با برس روی خمیرها می مالیم. در ادامه سینی فر را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون فر قرار می دهیم تا کلوچه ها بپزند.


طرز تهیه كلوچه زنجبیلی مغزدار



مواد اولیه:

آرد سفید چهار پیمانه

شیر یك و نیم پیمانه

شكر دو پیمانه

خمیر مایه دو قاشق غذاخوری

كره آب‌شده و روغن مایع از هر کدام نصف پیمانه

تخم‌مرغ دو عدد

زنجبیل و دارچین از هر كدام یك قاشق مرباخوری

نمك 1/8 قاشق چایخوری

خرما، گردو و دارچین و سیاه‌دانه یا كنجد برای تزیین به میزان لازم

كره برای تفت دادن خرما 50 گرم

زرده تخم‌مرغ دو عدد

زعفران آب‌شده دو قاشق مرباخوری


طرز تهیه:

مواد خشك را با هم مخلوط كرده و در یك ظرف بزرگ دو بار الك می‌كنیم، وسط آن را باز كرده روغن، تخم‌مرغ شیر و كره را با هم مخلوط كرده و به مواد اضافه می‌كنیم.

خمیر را ورز می‌دهیم تا به دست نچسبد (در صورت چسبیدن كمی آرد اضافه می‌كنیم) و در كیسه فریزر قرار داده و داخل دستمال تمیز به مدت یك ساعت استراحت می‌دهیم تا خمیر مایه عمل كند. بعد از یك ساعت روی تخته آرد پاشیده و به اندازه گلوله‌های كوچك از خمیرها جدا كرده و مجددا 10 دقیقه استراحت می‌دهیم. 


همچنین ببینید : طرز تهیه شیرینی بهشتی ترد و خوشمزه


در این مدت خرما را با كره تفت داده و با گردو و دارچین مخلوط كرده و می‌گذاریم خنك شود. گلوله‌های خمیر را باز می‌كنیم و یك عدد خرمای تفت داده شده و یك تكه گردو در وسط خمیر قرار داده و به صورت بقچه‌ای می‌پیچیم. زرده تخم‌مرغ و زعفران آب‌شده را با هم مخلوط‌كرده و روی كلوچه‌ها مالیده و سیاه‌دانه یا كنجد برای تزیین می‌پاشیم و 10 دقیقه دیگر استراحت می‌دهیم. داخل فر به مدت 20 الی 30 دقیقه با حرارت 150 درجه می‌پزیم.

نظرات