طرز تهیه آلبالو خشکه شربت با رب انار آب روش نگهداری

طرز تهیه آلبالو خشکه

طرز تهیه آلبالو خشکه شربت با رب انار آب روش نگهداری ترشک آلبالو خشک آلبالو ترش با دستگاه میوه خشک کن xvc jidi Hgfhg oa i

آلبالو خشکه یکی از انواع تنقلات خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که در فصل های بهار تابستان تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با سایت آموزشی فارسیان همراه باشید.

خاطره مشترک دهه پنجاه و شصتی‌ها که روایت خرید تنقلات و خوراکی‌هایشان همیشه وابسته به پاکت‌های کاغذی میوه و قیف‌هایی کاغذی است که احتمالا خوشمزه‌ترین طعم‌ها را آن‌جا چشیده‌اند. خوراکی‌هایی که مثل الان ۴ فصل نبودند و محدود به زمان کوتاهی می‌شدند و نوبرانه‌اش احتمالا تا سال بعد زیر دندان می‌ماند. آلبالو خشکه هم جزو همین تنقلات و خوراکی‌ها حساب می‌شد و حالا شاید وفور آن خاطره‌بازی و حس نوستالژی قبل‌ترها را از آن گرفته باشد اما می‌شود با درست‌کردن آن در خانه همان حال و هوا را ساخت.

آلبالو خشکه از همان زمانی که در قیف‌های کاغذی فروخته می‌شد، به یک خوراکی نوستالژیک تبدیل شد.

شاید بخشی از خاطرات کودکی شما با خوردن آلبالو خشکه گذشته است. در این نوشتار برآنیم که به روش خشک کردن آلبالو بپردازیم. با ما همراه باشید.


مواد لازم آلبالو خشکه
آلبالو۱ کیلوگرم
نمک۳ قاشق چایخوری
رب انار۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه آلبالو خشکه

مرحله اول

برای تهیه آلبالو خشکه بازاری ابتدا سه چهارم یک قابلمه بزرگ را پر از آب می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید. در ادامه ۲ قاق چایخوری نمک داخل آب می ریزیم و صبر می کنیم تا آب به جوش بیاید.

مرحله دوم

در همین حین دم های اضافی آلبالو ها را جدا می کنیم و پس از شستشو  داخل یک آبکش دسته دار می ریزیم (قطر آبکش باید از دهانه قابلمه کوچکتر باشد) زمانی که آب جوش امد آبکش حاوی آلبالو ها را داخل آبجوش می کنیم.

مرحله سوم

تا سه می شماریم و آبکش را از آب جوش خارج می کنیم و تکان می دهیم تا آب جوش اضافی درون آبکش خارج شود. این کار دو تا سه بار انجام می دهیم، سپس آلبالوها را داخل صاف یا یک پارچه تمیز به صورت که روی هم نباشند می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا آلبالوها را بادی به مدت یک الی دو روز جلوی نور آفتاب قرار دهیم تا حالت چروکیده پیدا کنند. پس از اینکه آلبالوها چروکیده شدند، آنها را داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم سپس ۱ قاشق چایخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری رب انار اضافه می کنیم.


همچنین ببینید : طرز تهیه کمپوت گیلاس فواید نی نی سایت آموزش تصویری


مرحله پنجم

حالا با یک قاشق مناسب به آرامی آلبالوها را زیر و رو می کنیم تا نمک و رب انار به تمام قسمت های آلبالوها برسد. پس از اینکه کار مخلوط کردن آلبالوها به پایان رسید مجددا آنها را به صورت پخش داخل صافی یا پارچه می ریزیم.

مرحله ششم

حالا مجددا آلبالوها را به مدت یک الی دو روز دیگر در مقابل نور خورشید قرار می دهیم تا کمی خشک شوند. توجه داشته باشید که حتما پس از گذشت دو روز آلبالوها را باید از جلوی نور خورشید جمع کنیم چون بیش از حد خشک می شوند.

مرحله هفتم

پس از اینکه آلبالو خشکه آماده شد، آنرا داخل پلاستیک های کوچک به اندازه هر بار مصرف می ریزیم و در فریزر نگهداری می کنیم. ماندگاری آلبالو خشکه در فریزر یک سال می باشد و بهتر است پس از گذشت یک سال آنرا مصرف نکنید.


مواد لازم برای تهیه آلبالو خشک


3 کیلو آلبالو

نمک به مقدار کافی


روش خشک کردن آلبالو


دم آلبالوها را بگیرید و بدون شست و شو روی پارچه ای پهن کنید و به مدت 2 روز زیر نور آفتاب قرار دهید، پس از این مدت زمان باید با فشار دست به راحتی هسته آلبالوها خارج شوند بدون انکه آسیبی به بافت آلبالو برسد.



طرز تهیه آلبالو خشکه :


ابتدا آلبالوها را بشویید یک فویل داخل سینی توستر بکشید آلبالوها را بریزید با درجه 125، 10 دقیقه زمان بدهید حرارت ببینند بعد به صورت مداوم زیر و رو کنید و با نمکدان و به صورت کم کم نمک بپاشید حدودا 2 ساعتی طول می کشد تا بپزد و پوست آن چروک شود.

یک کم آبدار باشد بهتر است. نمک آن را در چند مرحله آخر تست می کنیم به ذائقه خودمان بستگی دارد. آلبالوهای نارس تلخ می شوند پس حتما آن ها را جدا کنید و در ظرف در دار بگذارید تا خشک تر نشود آبدار بماند بهتر است.

نظرات