آموزش درست کردن گوش فیل اراکی در منزل

طرز تهیه گوش فیل

طرز تهیه گوش فیل نازک اراکی ساده خانگی مرحله به مرحله خانگی افغانی در آشپزخانه کوچک من گوشفیل بازاری خانم کامیار رزا منتظمی پاپیونی شکل شیرینی گوش فیل
گوش فیل یکی از انواع شیرینی های بسیار محبوب و خوشمزه ایرانی است که به طور متداول بیشتر در ماه مبارک رمضان برای سفره های افطار پخته می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
شیر۱ فنجان سر خالی
شکر۲ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
آب۱ لیوان
آرد۱ لیوان
گلاب۱ قاشق غذاخوری
روغن جامد۳ قاشق غذاخوری
ماست چکیده۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش۱ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
بکینگ پودر۱ قاشق مربا خوری

دستور پخت گوش فیل

مرحله اول

ابتدا شربت گوش فیل را آماده می کنیم .آب را داخل شیرجوش می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و شکر را کم کم به آن اضافه می کنیم تا کاملا در آب حل شود و بهتر است شکر را هم نزنیم و اجازه بدهیم تا خود شکر در آب حل شود.

مرحله دوم

بعد حرارت را ملایم می کنیم تا به جوش بیاید و کمی قوام یابد. زمانیکه شربت به غلظت رسید آبلیمو،گلاب،زعفران دم کرده را به آن می افزاییم و با قاشق آرام مواد را مخلوط می کنیم و ۳ دقیقه بعد شیرجوش را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا کاملا سرد شود.

مرحله سوم

سپس تخم مرغ را در پیاله ای می شکنیم و در صورت سالم بودن داخل کاسه ای بزرگ می ریزیم و شیرروغن را به آن اضافه می کنیم و با همزن مواد را مخلوط می کنیم و بعد بیکینگ پودر،ماست و ۲ قاشق از شربت سرد شده را به مواد می افزاییم.

مرحله چهارم

مجددا مواد را مخلوط می کنیم و ابتدا حدود یک لیوان آرد کنار دستمان قرار می دهیم و آن را الک می کنیم و کم کم به مواد اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم و بعد با دست مواد را مخلوط می کنیم و کم کم آرد الک شده اضافه می کنیم و با دست مایه خمیر را مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

بقدری آرد به موادمان اضافه می کنیم تا خمیر دیگر به دستمان نچسبد.اگر دیدیم آرد باید مجددا اضافه کنیم دوباره یک لیوان آرد را الک می کنیم و مجددا کم کم آرد روی مواد می ریزیم. بقدری مواد را ورز می دهیم که دیگر احساس کنیم به آرد نیاز نیست؛

مرحله ششم

و خمیر دیگر به دستمان نمی چسبد.خمیر را چندین بار باز و جمع می کنیم تا هوای داخل آن نماند و خمیر را داخل کاسه قرار می دهیم و روی آن را با سلفون می پوشانیم و در جای گرم قرار می دهیم تا به مدت ۲ ساعت استراحت کند.

مرحله هفتم

پس از گذشت ۲ ساعت از استراحت خمیر،در قابلمه ای کوچک با عمق زیاد روغن به صورت شناور می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا به مرور زمان روغن داغ شود.خمی را از داخل ظرف کاسه بیرون می آوریم و روی سطح صافی کمی آرد می پاشیم.

مرحله هشتم

سپس خمیر را روی سطح صاف قرار می دهیم و با وردنه خمیر را باز می کنیم و مجددا آن را جمع می کنیم تا اگر در آن هوای باقی مانده است خارج شود.خمیر را روی سطح با وردنه پهن می کنیم و دقت باید کرد که ضخامت خمیر نباید خیلی کم باشد چون گوش فیل خوب پف نمی کند.

مرحله نهم

با چاقو نوارهای ۲ سانتی می بریم و به صورت لوزی نوار ها را برش می دهیم و داخل روغن داغ شده قرار می دهیم تا خوب به مرور زمان پف کنند و سرخ و طلایی شوند.گوش فیل ها را داخل روغن زیر ور و می کنیم تا هر دو طرف آن ها طلایی شود.

مرحله دهم

بعد از طلایی شدن آن ها را با صافی های دستی بیرون می آوریم و داخل شربت سرد شده قرار می دهیم و بعد از ۳۰ ثانیه از داخل شربت بیرون می آوریم و در صافی قرار می دهیم تا شهد اضافه آن ها خارج شود و در ظرف می چینیم و با پودر نارگیل روی آن ها را تزئین می کنیم.نوش جان

منبع :

منتشر شده در پینترست | ردیت

نظرات