با خاصیت های بی شما هویج آشنا شوید

خواص هویج

خواص هویج برای زنان برای مردان لاغری چشم در طب سنتی خام برای کودکان رنده شده در بارداری قرمز برای اسب خام برای یبوست مضرات
هویج یکی از انواع سبزیجات ریشه دار محبوب و بسیار پر مصرف در سراسر جهان است که خواص درمانی بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد.

خاصیت های هویج

سلامت کبد

هویج سرشار از ویتامین A می باشد و به همین دلیل می تواند نقش بسزایی در سم زدایی و پاک سازی کبد ایفا کند. علاوه بر این مصرف هویج باعث می شود که چربی و صفرای موجود در کبد کاهش یابد که در نتیجه به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می کند.

پیشگیری از سرماخوردگی

برای پیشگیری از بیماری های فصلی و ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا باید سیستم ایمنی بدن خود را قوی نگه دارید. مصرف هویج به دلیل وجود ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان های قوی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند که در نتیجه باعث پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.

مفید برای نوزادان و کودکان

هویج و آب آن برای کودکان فواید بسیار دارند. از جمله این فواید می توان به تقویت بینایی اشاره کرد. ویتامین A موجود در هویج برای سلامت چشم ها و پیشگیری از بیماری های چشمی کودکان و نوزادان بسیار مفید است. برای مصرف هویج یا آب هویج در کودکان زیر ۲ سال بهتر است با پزشک مشورت شود.

سلامت قلب

یکی دیگر از خواص مهم هویج محافظت از قلب در مقابل بیماری ها می باشد. هویج به دلیل وجود منابع سرشار از لوتئین، بتا کاروتن و آلفا کاروتن به کاهش کلسترول خون کمک می کند که در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های شایع قلبی مثل سکته قلبی را کاهش می دهد.

روشن کننده پوست

یکی از خواص مهم و شناخته شده هویج برای عموم این است که این گیاه می تواند باعث روشن تر شدن پوست شود. هویج به دلیل وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان های متنوع می تواند باعث درخشان تر شدن و سفید تر شدن پوست شود. برای تاثیر بهتر هویج باید به صورت موضعی استفاد شود.

خواص ضد سرطانی

مصرف هویج در یک رژیم غذایی صحیح می تواند به کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها کمک کند. هویج حاوی مقادیر غنی از بتا کاروتن می باشد و به همین دلیل می تواند از سرطان هایی مثل سرطان ریه ، سرطان سینه و سرطان روده جلوگیری کند.

درمان ریزش مو

وجود ویتامین های C و ویتامین E باعث می شود که ریشه موهای سر تقویت شوند و از ریزش موها جلوگیری شود. همچنین بهبود گردش خون در پوست سر باعث می شود که ریزش موهای سر تا حد زیادی درمان شود.

جوان سازی پوست

هویج به دلیل وجود ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان های قوی به افزایش تولید کلاژن در بدن کمک می کند و به همین دلیل می تواند از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری کند. علاوه بر این مصرف هویج می تواند به جوان سازی پوست نیز کمک کند.

زیان های هویج

تغییر رنگ پوست

هویج دارای مقادیر غنی از ویتامین A می باشد و به همین دلیل مصرف ان باید کنترل شده باشد زیرا مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند باعث مسموم شدن بدن شود. علاوه بر این مصرف زیاد هویج باعث می شود که رنگ پوست به نارنجی تغییر یابد.

منابع :

نظرات