خواص و مضرات سیاه دانه

خواص سیاه دانه

خواص سیاه دانه و عسل و دارچین برای لاغری برای چشم در طب اسلامی با ماست برای مو و عسل و دارچین و زنجبیل برای پوست صورت
سیاه دانه یکی از انواع ادویه ها و طعم دهنده های بسیار پر مصرف در سراسر جهان استت که از سال های بسیار دور برای درمان برخی بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است.

خاصیت های سیاه دانه

بهبود آسم

یکی از خاصیت های مهم سیاه دانه که اخیرا توسط محققین کشف شده است این است که می تواند باعث کاهش علائم آسمدر برخی مبتلایان شود. البته قبل از مصرف سیاه دانه در کنار داروهای مرتبط با آسم حتما با پزشک خود مشورت کنید.

جوان سازی پوست

سیاه دانه می تواند باعث تاخیر در پیری زودرس پوست شود. علاوه بر این مصرف سیاه دانه به صورت موضعی می تواند باعث جوان سازی پوست و رفع چین و چروک های موجود بر روی پوست نیز شود. برای این منظور می توانید از ماسک جوهر سیاه دانه استفاده کنید.

تسکین درد روماتیسم

برای درمان یا کاهش دردهای مربوط به روماتیسم هم می توانید روی کمک سیاه دانه حساب کنید. برای این منظور سیاه دانه را روی حرارت غیر مستقیم گرم کنید و بر روی محل درد ماساژ دهید، سپس محل درد را با یک پارچه پشمی ببندید تا باعث کاهش یا درمان کامل درد شود.

سلامت کبد

نتایج برخی تحقیقات جدید بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که سیاه دانه می تواند از کبد محافظت کند. سیاه دانه حاوی مقادیر غنی از انواع آنتی اکسیدان ها می باشد و به همین دلیل می تواند از کبد در مقابل آسیب های طبیعی محافظت کند.

فشار خون

نتایج برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف سیاه دانه می تواند روی کاهش یافتن فشار خون بالا تاثیرگذار باشد. البته باید بدانید که سیاه دانه تاثیر بسیار زیادی روی کاهش فشار خون بالا ندارد اما می تواند به عنوان یک گزینه کمکی در کنار دیگر درمان ها کمک کننده باشد.

درمان تب

جالب است بدانید که معجون سیاه دانه و سکنجبین می تواند به کاهش و درمان تب کمک کند. برای این منظور سیاه دانه را با آسیاب برقی پودر کنید سپس با کمی سکنجبین مخلوط کرده و میل کنید تا تب را کاهش داده یا به طور کامل برطرف کند.

تقویت قوای جنسی

یکی دیگر از خاصیت های سیاه دانه این است که می تواند باعث قوی شدن قوای جنسی آقایان شود. برای این منظور باید از جوهر سیاه دانه به صورت موضعی استفاده کنید، به این صورت که جوهر سیاه دانه به صورت آرام روی پوست کمر ماساژ دهید.

زیان های سیاه دانه

تداخل دارویی

نتایج برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف سیاه دانه می تواند روی لخته شدن خون تاثیرگذاری داشته باشد و به همین دلیل توصیه می شود اگر از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنید برای احتیاط بیشتر از مصرف سیاه دانه خودداری کنید.

دوران بارداری

طبق تحقیقات انجام شده مصرف سیاه دانه در دوران بارداری خطری ایجاد نمی کند اما مصرف روغن سیاه دانه می تواند تاثیرات روی انقباضات رحمی داشته باشد و به همین دلیل بهتر است برای احتیاط بیشتر از مصرف سیاه دانه و فراورده های ان در دوران بارداری صرف نظر کنید زیرا ممکن است در مواردی منجر به سقط جنین شود.

منبع : خاصیت های عجیب سیاه دانه

نظرات